M/S Toulouse

TOULOUSE. Bilde fra Wilh. Wilhelmsen fleet list 1861-1994.

  Denne båten reiste jeg ut med i 1970. Mønstret på i Oslo med kurs til Gøteborg og videre til Antverpen for å laste Heineken Øl som skulle losses i Pakistan Karatshi som det het den gangen. Båten brakk og sank 21/08 i stort hav ca 75 nm fra Ishigaki ved Okinawa, Japan, 23.20N-123.23Ø, mens hun var på reise fra Kobe, Japan til Khorramshahr, Iran med 8.000 t stykkgods.

31 av mannskapet på 34 omkom. De tre overlevende ble berget av MS SPES og satt i land i Hong Kong.

LITT OM BÅTEN SER DU UNDER HER.


1962 MS TOULOUSE.

  

Type:

Motorskip, stykkgods
motor ship, general cargo.

Off.no:

5368251

Flagg (flag): NOR

Havn (port): Tønsberg.

Byggeår (year built): 1962/05

Bnr (Sno).: 547

Bygger (yard): Erikbergs Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sverige.

Eier (owner): Wilh. Wilhelmsen, Oslo.

Disponent (manager): Wilh. Wilhelmsen, Oslo.

Klasse (Class).: LR +100A1

   

Tonnasje (Tonnage): 10.025 tdw, 7.388 brt, 4.033 nrt.

Dimensjoner (size): Loa: 136,8 m-Lbp: 127,2 m-B: 18,4 m-D: 11,2 m-Dypg.: 8,661 m.

Lasthåndteringsyst.
(cargo handling):

5 lasterom med 6 luker.
Lastekapasitet 485.000 ft³ inkludert 19.800 ft³ i 3 kjølerom.
12 bommer; 1 x 100 t, 1 x 45 t, 6 x 10 t, 2 x 5 t, 2 x 2 t.
5 kraner, hver 5 t.
9 vinsjer.

Kjølemaskineri
(Ref. machinery): 2 x 4-sylindret og 1 x 2-sylindret Drammens Jern 

kompressorer. Kjølemedium R-12. Direkte fordamping.
Total kapasitet 147.000 kcal/time og -25 °C i kjølerom.

 

 

Navigasjonsutstyr:  

Manøversystemer
(syst. for manouvering):

 

Dekksmaskineri
(deck machinery):

 

Kommunikasjonsutstyr
(comm. equipm.):

 

Kallesignal (Call sign): JXNB

 

 

Fremdrift (propulsion):

1 x dieselmotor, Burmeister & Wain. 2-takt/enkltv., 6-
sylindret, syl. dim.: 740 x 1.600mm. 7.500 BHK. Bygget av
Erikbergs Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sverige.

Fart/forbr. (speed/cons.):

16,5 knop ved et forbruk på 29 t/døgn.
Bunkerskapasitet 1.260 t.

Hjelpemaskineri (aux):

 

Tot. el. kraft (el. power):

 

Kjeler (boiler):

1 x hjelpekjel (aux. boiler) med arbeidstrykk 100 psi.
1 x exh. kjel (economiser) med arbeidstrykk 100 psi

  Bemanning (crew):

 Historikk:

1962 Bygget som TOULOUSE ved Erikbergs Mekaniska
Verkstads A/B, Göteborg, Sverige for Wilh. Wilhelmsen, Oslo.
Registrert i Tønsberg. Sjøsatt 01/03, levert 29/05. Byggesum
NOK 23.959.020.
1974 Overført 15/06 til Arctic Shipping Singapore (Pte) Ltd
(Torvan Shipping Pte. Ltd), Singapore.
Brukket ned og sank 21/08 i stort hav ca 75 nm fra Ishigaki
ved Okinawa, Japan, 23.20N-123.23Ø, mens hun var på reise
fra Kobe, Japan til Khorramshahr, Iran med 8.000 t stykkgods.
31 av mannskapet på 34 omkom. De tre overlevende ble
berget av MS SPES og satt i land i Hong Kong.

  History in English:

1962 Built as TOULOUSE at Erikbergs Mekaniska Verkstads
A/B, Göteborg, Sverige for Wilh. Wilhelmsen, Oslo. Registered
in Tønsberg.
Launched 21/03, delivered 29/05. Building costs
NOK 23.959.020.
1974 Transferred 15/06 to
Arctic Shipping Singapore (Pte) Ltd
(Torvan Shipping Pte. Ltd), Singapore.
Foundered 21/08 in heavy seas abt. 75 nm from Ishigaki near
Okinawa, Japan, 23.20N-123.23E, whilst on a voyage from
Kobe, Japan to Khorramshahr, Iran with 8.000 t general cargo.
31 of the 34 man crew died. The 3 survivors were saved by MS
SPES and landed in Hong Kong.

 

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Wilh. Wilhelmsen History & Fleet List 1861-1994.
Samlet og bearbeidet av Sverre Johansen og Per Sundfær.
Sist oppdatert: 27/11-2013 (SJ/PS)

© Ivar Øberg 2015